Τρίτη 10 Ιουλίου 2018



















«Κλεισθένης»: Επικαιροποίηση του

                                             «Καλλικράτη»

 Ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ, σε αντίθεση με τον Καλλικράτη που ήταν αρχιτέκτων κι όχι πολιτικός, ήταν ο άνθρωπος που πράγματι έθεσε τις βάσεις για τη δημοκρατική μεταρρύθμιση της Αθήνας του 6ου π.Χ αιώνα, ύστερα από την τυραννία των Πεισιστρατίδων. Συνεπώς το έργο του αποτέλεσε όντως μια ριζοσπαστική μεταρρύθμιση για την εποχή.  Με τα σημερινά δεδομένα θα μπορούσαμε να πούμε ότι εισήγαγε την απλή αναλογική αντιπροσώπευση στην «εκκλησία του Δήμου», ήδη πριν 2500 χρόνια. Οι Συριζαίοι, θέλοντας να προσδώσουν ανάλογες διαστάσεις στο νομοθετικό τους έργο για την ΤΑ, βάφτισαν το σχετικό ν/σ «Κλεισθένη», θεωρώντας ότι με το βαρύ ιστορικό όνομα  καλύπτουν τον μνημονιακό χαρακτήρα κι αυτού του ν/σ. Όμως το νέο ν/σ που κατέθεσαν δεν είναι ούτε «νέο» ούτε «μεταρρυθμιστικό», καθώς στα περισσότερα σημεία του είναι ακριβής αντιγραφή του «Καλλικράτη». Η δε φιλοσοφία του είναι στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των μνημονιακών δεσμεύσεων, και αλλαγών που ξεκίνησαν πολύ πριν την καπιταλιστική κρίση και στοχεύουν στην προσαρμογή κρατικής και δημοτικής πολιτικής, στις ανάγκες κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου.  Με λίγα λόγια, είναι βαθιά αντιλαϊκή. Γι αυτό και μεγάλος αποπροσανατολιστικός ντόρος ανάμεσα σε κυβέρνηση και ΚΕΔΕ – ΕΝΠΕ - ΝΔ, γίνεται μόνο για το εκλογικό σύστημα - την απλή  αναλογική - που υποτίθεται είναι το κύριο μέρος του ν/σ κι όχι για την  ουσία του, καθώς εκεί όλες οι μνημονιακές παρατάξεις (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΠΟΤΑΜΙ, ΕΚ) συμφωνούν. Διότι, αν εφαρμοστεί ως έχει, ΝΔ - ΠΑΣΟΚ θα χάσουν σημαντικό μέρος της δύναμής τους στους δήμους και στις περιφέρειες ενώ θα ενισχυθούν ο ΣΥΡΙΖΑ και άλλες μικρότερες δυνάμεις. Ωστόσο, αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει την γενικότερη πολιτική των μνημονιακών «προσαρμογών» που ακολουθούν δήμοι και περιφέρειες καθώς όλες οι δυνάμεις, εκτός του ΚΚΕ, εντός των Δ.Σ των Δήμων είναι Ευρώδουλοι και ΝΑΤΟδουλοι. Αν  πραγματικά στόχευαν σε απλή αναλογική, τότε οι δημοτικές εκλογές θα έπρεπε να πραγματοποιούνται  σε ένα γύρο και ο δήμαρχος να εκλεγόταν από το Δ.Σ που θα προέκυπτε, με απλή πλειοψηφία. Με αυτόν τον τρόπο θα υπήρχε συνειδητή, ενεργή συμμετοχή των πολιτών και θα αναδεικνύονταν, σε μεγάλο βαθμό, άτομα που νοιάζονταν και γνώριζαν  περισσότερα για τους δήμους, κι όχι άτομα και παρατάξεις που αντιμετωπίζουν τους δήμους σαν λάφυρα. Ο δήμαρχος δεν θα ήταν ο απόλυτος άρχων, αλλά ο συντονιστής κι εμπνευστής της δημοτικής αρχής. Τώρα με τον «Κλεισθένη», ο δήμαρχος εκλέγεται τη δεύτερη Κυριακή μεταξύ μόνο των δύο πρώτων συνδυασμών, οπότε, πάει μεν περίπατο η απλή αναλογική, αλλά διασφαλίζεται το κύριο: Ότι ο δήμαρχος θα  πειθαρχεί στη μνημονιακή πολιτική και θα προωθεί τις ευρωπαϊκές εντολές στην κατεύθυνση της «Ευρώπης των Περιφερειών», όπου, διαχειριζόμενος εθνικούς κι ευρωπαϊκούς πόρους θα ενεργεί, αν χρειαστεί, ακόμα κι ανεξάρτητα από την κεντρική κυβέρνηση. Και μάλιστα, ελλείψει οποιουδήποτε ουσιαστικού εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, οι Περιφέρειες θα υλοποιούν στρατηγικές που δεν έχουν σχέση με τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, ούτε και με τις ανάγκες της χώρας. Ήδη οι Γερμανοί γκαουλάϊτερ (Φούχτελ και λοιποί) έχουν κάνει σημαντική δουλειά σ’ αυτόν τον τομέα με συνεχείς επισκέψεις σε δήμους και περιφέρειες και σύναψη σχετικών συμφωνιών. Κι επειδή  στον «Καλλικράτη δεν είχαν προβλέψει όλες τις εξελίξεις που συνέβησαν στην οκταετία, στον «Κλεισθένη» περιλαμβάνονται όλες οι κατευθύνσεις του 3ου μνημονίου περί «Τριετούς Στρατηγικής Μεταρρυθμίσεων», προκειμένου να εγκολπωθούν οι  δήμοι την «επιχειρηματικότητα». Υποχρεώνουν δηλαδή τους δήμους να κάνουν επιχειρήσεις (με ΣΔΙΤ), παραγωγής και πώλησης π.χ, ηλεκτρικής ενέργειας,  να εκμισθώνουν δημοτικούς χώρους και εκτάσεις σε ιδιώτες με ληστρικούς όρους και να προβαίνουν σε προκλητικές παραχωρήσεις και  διευκολύνσεις σε επιχειρηματικούς ομίλους.  Αλλά και στα ανταποδοτικά τέλη ακολουθούν πιστά τις ντιρεκτίβες των Ευρωληστών για επέκτασή τους, καθώς απαιτούν τα ανταποδοτικά να φτάσουν στο 70% των εσόδων των δήμων. Πολύ πιθανόν λοιπόν να δούμε  ανταποδοτικά και σε άλλες δημοτικές υπηρεσίες. Στόχος τελικά είναι οι δήμοι να μετατραπούν σε  κερδοφόρες επιχειρήσεις, να συνδεθεί η λειτουργία τους με τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων και να διακοπεί εντελώς η ήδη πετσοκομμένη κρατική χρηματοδότηση σε βάρος βέβαια των δημοτών, που θα δουν τα ανταποδοτικά να απογειώνονται.

ΚΑΙ ΓΙΑ να μην αμφισβητήσει κανείς την μνημονιακή πορεία της ΤΑ και της χώρας, υπάρχουν στο σχετικό ν/σ δεκάδες σελίδες –αυτούσια αντιγραμμένες από τις ρυθμίσεις και τα μεσοπρόθεσμα που περιέχονται στους αντιλαϊκούς νόμους  των τελευταίων οκτώ  ετών για την ΤΑ. Για παράδειγμα, το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας - που ελέγχεται από κλιμάκιο της συμμορίας των δανειστών - ισχυροποιείται περαιτέρω και λειτουργεί σαν δαμόκλεια σπάθη πάνω από δήμους και περιφέρειες μη τυχόν και ξεφύγουν από τα μνημονιακά πλαίσια, καθώς θα μεριμνά για την κατάρτιση «ρεαλιστικών και ισοσκελισμένων προϋπολογισμών σύμφωνα με τους στόχους και τα όρια πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού και του εκάστοτε ισχύοντος Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ)». Που σημαίνει ότι και μετά την «ηρωϊκή έξοδο» του Αυγούστου, θα πορευόμαστε με «Μεσοπρόθεσμα». Επιπρόσθετα, ο «Κλεισθένης», προβλέπει και άλλα δύο όργανα που θα εντείνουν τον έλεγχο  σκοπιμότητας των αποφάσεων των Δ.Σ και Π.Σ: Την Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας ΟΤΑ και τον Επόπτη ΟΤΑ. Θεσπίζονται δε και μια σειρά από άλλα διαχειριστικά όργανα ελέγχου και διαμεσολάβησης που στόχο έχουν την ακύρωση αποφάσεων των ΔΣ, που δεν θα συνάδουν με τη  γενικότερη μνημονιακή πολιτική εξυπηρέτησης του κεφαλαίου, που ακολουθούν οι αστικές κυβερνήσεις. Όλα, στο  πλαίσιο της «διαρκούς αναβάθμισης της αποτελεσματικότητας της κρατικής (διάβαζε των Θεσμών) εποπτείας». Αλλά και στο φλέγον θέμα της διαχείρισης των αποβλήτων δεν αποτολμά η Συρζαϊκή κυβέρνηση – ούτε στο παρόν ν/σ - να δώσει φιλολαϊκή λύση (με Ενιαίο Δημόσιο Φορέα Διαχείρισης Αποβλήτων) καθώς ήδη έχουν εμπλακεί τεράστια αλληλοσυγκρουόμενα ιδιωτικά συμφέροντα στον τομέα αυτόν με συνέπεια να σέρνεται για χρόνια η λύση ενός ζητήματος που δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στο περιβάλλον, στην υγεία και στην τσέπη μας.  Ωστόσο, το αστικό πολιτικό προσωπικό, έχοντας αντιληφθεί τον καίριο ρόλο των Δήμων στην εξειδίκευση και προώθηση της αντιλαϊκής ευρωπαϊκής πολιτικής των μνημονίων στις ευρύτερες λαϊκές μάζες, αναγάγει σε Αρχές στο νέο ν/σ,  την «εγγύτητα» και «επικουρικότητα», ώστε να προσεγγίσει, να χειραγωγήσει και να εγκλωβίσει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες λαϊκές μάζες μέσω προγραμμάτων ολιγόμηνης, κακοπληρωμένης απασχόλησης των δήμων και περιφερειών. Αν εξαιρέσουμε λοιπόν την αναλογική συγκρότηση των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων, ο «Κλεισθένης» που προωθεί η Συριζοκυβέρνηση, βαδίζει στις ράγες του «Καλλικράτη» και ουσιαστικά τον επικαιροποιεί ώστε να είναι συμβατός με το καθεστώς της  μεταμνημονιακής επιτροπείας που σχεδιάζει η ευρωατλαντική συμμορία για τη χώρα μας. 
  
                                                         Κ. Α. Αποστολόπουλος

                                          Δημοτικός σύμβουλος Μεσσήνης


















Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου